A könyv:
A XVII. századi Delftben, ebben a virágzó holland
városkában az élet megszokott rendjét semmi sem zavarta. Gazdagok és szegények,
katolikusok és protestánsok, urak és szolgálók mind tudták, hol a helyük. Így
amikor Griet beállt szolgálónak Johannes Vermeer festő házába, úgy képzelte,
tudja, milyen szerep vár rá: házimunka, mosás és a hat gyermek gondozása. Még
arra is képesnek érezte magát, hogy segítsen a művész agyafúrt anyósának,
nyugtalan és ideges feleségének és a másik, féltékeny szolgálónak. Arra azonban
senki nem számított, hogy Grietet nyugodt természete, gyors felfogóképessége és
gazdája művészetének őszinte csodálata ellenállhatatlanul a festő világába
vonzza. Miközben részévé válik gazdája munkájának, amint egyre nagyobb lesz
köztük a bizalom, úgy nő a feszültség és a tisztes házirend fortélyos
megszegése, egészen addig, míg kitör a botrány, amely városszerte nagy port ver
föl.
A film:
Másodszor láttam ezt a számomra festmény filmet.
A pillanatok szebbnél-szebb sokaságát.
Az alkotás pillanatát, egy kép létrejöttét, azt a pillanatot, amikor festő és modell lélekben összetalálkozik.
Vermmer - a festő - korába jutunk el, abba korszakba, amiben a festő élt.A film remek operatőri munkája élethűen érzékelteti a korabeli piacok, utcák, a festő lakásának hangulatát. A színeken, a fényeken keresztül teremt olyan érzelmeket, hogy a néző valójában személyesen is a film cselekményének részese lesz...
Olvasd el !
"Delft, Hollandia, 1665. A tizenhét éves Griet édesapja
megvakul egy kemence felrobbanásánál, ezért a lány kénytelen elmenni dolgozni,
hogy eltartsa családját. Cseléd lesz Johannes Vermeer családjánál, és lassan
felkelti a festőművész érdeklődését. Bár neveltetésük és társadalmi helyzetük
gyökeresen más, a mester észreveszi Griet ösztönös tehetségét, és fokozatosan
beavatja őt művészetének titokzatos világába.
Vermeer a tökélynél soha nem adja alább, ezért előfordul,
hogy hónapokig készül egy-egy festménye. Nehéz természetű anyósa, Maria Thins
nehezen tudja fenntartani a család fényűző életszínvonalát, hiszen a lassan
készülő művek nem hoznak elegendő pénzt. Amikor Maria észreveszi, hogy Griet
lett Vermeer múzsája, veszedelmes döntést hoz: nem gátolja a kapcsolat
kibontakozását.
Griet helyzete nem irigylésre méltó: egy zűrzavaros
katolikus családban szolgál, amelyet Vermeer szeszélyes felesége, Catharina
vezet, az évek során egyre nő a gyerekszaporulat, és egyre nagyobb a veszélye,
hogy a mester és a kis cseléd kapcsolata lelepleződik. A bajt tetézi, hogy a
tizenkét éves, gonosz kis Cornelia többet ért a dolgokból, mint amennyit
kellene, féltékennyé válik, és elhatározza, hogy közbelép.
A védtelen Griet azonban mások figyelmét is felhívja magára.
Élénken érdeklődik iránta Pieter, a helyi hentes fia, valamint Van Ruijven,
Vermeer dúsgazdag patrónusa is, akit erősen frusztrál, hogy nem tudja pénzért
megvenni a festő feletti hatalmat. Ráadásul miközben Griet teljesen Vermeer
bűvkörébe kerül, nem lehet biztos abban, hogy a mester ugyanígy érez iránta.
Van Ruijven megérzi, milyen kapcsolat fűzi össze a mestert
és a kis cselédet, ezért kajánul új képet rendel: Vermeer fessen önálló portrét
Grietről. Így születik meg a világ egyik legszebb festménye – de milyen áron?" ( mozi 24. filmek )
Amerikai-angol-luxemburgi film 2003,
színes filmdráma
SZEREPLŐK
Scarlett Johansson (Griet)
Colin Firth (Vermeer)
Judy Parfitt (Maria Thins)
Tom Wilkinson (Van Ruijven)
Joanna Scanlan (Tanneke)
Gabrielle Reidy (Griet anyja)
Essie Davis (Catharina)
Chris McHallem (Griet apja)
Alakina Mann (Cornelia)
Cillian Murphy (Pieter)
STÁB
Anand Tucker (producer)
Andy Paterson (producer)
Tracy Chevalier (író)
Peter Webber (rendező)
Olivia Hetreed (forgatókönyvíró)
Eduardo Serra (operatőr)
Alexandre Desplat (zene)
Kate Evans (vágó)
Ben van Os (látványtervező)
Dien van Straalen (jelmeztervező)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése