2012. május 12., szombat

Cigányok a Katona József Színházban






Katona József Színház

Egy májusi hétköznapi színházi előadás remek színészi alakításokkal, furcsa egymásba nem igazán  kapaszkodó két felvonással. De azt hiszem,  mégis fontos előadás.

Telt ház, a közönség időnként kacag, kuncog, vagy fagyosan, esetleg értetlenül hallgat. De az előadás végére, mintha mindenki értené mit is látott. Vastaps, sokszoros visszahívása a színészeknek. Megérdemelten. Szinte mindegyik színész  kitűnő a ráosztott szerepében.

Tersánszky Józsi Jenő Cigányok c. művét Grecsó Krisztián írta tovább. 

Az első felvonás  egyfajta, a XX. század húszas éveiben játszódó un. korabeli cigány idill számomra. Falusi kocsma, zenész cigányok, kisvárosi jól kereső cigányprímás, féltékenység, különösebben nem kirívó kapcsolat a cigány és nem cigány  falusi vagy kisvárosi emberek között. Mintha mindenki tudná, hogy éppen hol a helye. Konfliktust igazából a szerelmi vonal okoz. Én így láttam. Aztán sokkosan ható  füstbomba, vagy molotovkoktél okozta robbanás zárja le a tiszta fehér  háttér előtt játszott első felvonást. Vegyes érzésekkel vettem a második felvonást, ami egy egészen más korszakba váltott át. A  fehér háttér maradt ugyan, de mindenütt fekete csurgó máz, jelezve  talán a fájdalmat, a kilátástalanságot, a sötét kort, amiben ezek az emberek élnek. A szereplők ugyanazok, csak éppen egy másik világban, a huszonegyedik században vagyunk. A mai magyar társadalomban vagyunk. Egy cigány gyilkosság után. Felkerül itt a palettára a cigány-magyar együttélés bonyodalma, itt már láthatóan megnyílik az olló. Az elmaradottság, a cigányok hagyományaikhoz való ragaszkodása, a szakszerűtlenül dolgozó tűzoltók , bamba rendőrök, a megélhetési roma képviselő, a budai újságírónő, a munkájába belefásult részeges orvos, és  a tisztességesnek maradni látszatát keltő, indulatos nyomozó vezető , aki teljesen kilátástalannak látja az egész nyomozást. A halottsirató cigányok, a cigány  család tagjai  vonulnak fel, a vallatáskor elmondják saját véleményüket, ahogyan ők látják helyzetüket.  És végül  az anya,  a  meggyilkolt cigányprímás felesége , Szirtes Ági záró monológjával mond súlyos szavakat.  

Máté Gábor rendező  egyszerre hat szívre és észre, humorral és tragédiával.

Hazafelé jövet mégis azon gondolkodtam volt-e értelme ennek a két teljesen különböző egymásba kapaszkodni nem tudó félidőnek. Meseszerű világ és tényszerű, zavaros világ. Kemény és kritikus mondatok. Igaz, hogy megoldást nem talál a darab, nem mond a darab, de feltárta a sebeket, a tényeket. Súlyos tények, súlyos problémák. Megoldhatatlannak látszó ellentétek, életformák...





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése