Zelk Zoltán
Vakáció
Hova menjünk,
milyen tájra?
Hegyre talán
vagy pusztára?
milyen tájra?
Hegyre talán
vagy pusztára?
Folyópartra
vagy erdőre?
Faluszéli
zöld mezőre?
vagy erdőre?
Faluszéli
zöld mezőre?
Lepkét fogjunk
vagy horgásszunk?
Vagy mégiscsak
hegyet másszunk?
vagy horgásszunk?
Vagy mégiscsak
hegyet másszunk?
Akár erdő,
akár folyó:
gyönyörű a
vakáció!
akár folyó:
gyönyörű a
vakáció!
Június közepe van. Elkezdődött az általános - és
középiskolás tanulók számára a vakáció. Ki így, ki úgy, lezárta életének egyik tanévét
.Van aki sír, van aki nevet, van akinek nehéz a lelke, van akinek könnyű
és vidám. Eljött az idő a tudás
értékelésére. Most majd kiderül, vagy már kiderült, ki
hogyan teljesített, hogyan értékelték tudását. ( Persze, vannak olyanok is, akik egyáltalán nem
foglalkoznak a tanulmányi eredményeikkel... )
Lassan majd az
egyetemisták is leteszik utolsó vizsgájukat, esetleg egyesek már államvizsgáznak.
Ők már kikerülnek a védett falak közül az un. nagybetűs ÉLETBE.
Mindenesetre a diákok két teljes hónapig élvezhetik a nyár
adta jó időt, strandolhatnak, utazhatnak, táborozhatnak, koncertekre járhatnak,
bulizhatnak. Remélhetőleg olvasni is fognak! Ki tudnak szabadulni a tévénézés,
de leginkább a számítógépezés „ zombiságából ”!
Persze, sok minden majd pénz kérdése lesz. Mert sem a
szervezett táborok, sem a valamire való koncertek, sem a könyvek, tehát minden,
ami a nyári értelmes kikapcsolódáshoz kell pénzbe kerül.
Igaz az is, hogy van nyári diákmunka . Vajon hányan veszik
igénybe? Akár nyelvtanulás céljából is lehet munkát vállalni. Mint tudjuk,
Magyarországon kevesen beszélnek jól idegen nyelveket. Nem ártana ezért erre
nagyobb hangsúlyt fektetni. Hiszen a munkaadók nagy része nem elégszik meg csak
a nyelvvizsgával, hanem idegen nyelvet valóban jól beszélő munkaerőt vesz majd
fel.
Aki a kellemeset a hasznossal akarja összekötni, táborokba,
nyári egyetemekre megy. Talán még ez a legolcsóbb szórakozás, hiszen az élelmes
egyetemista megtalálja a legjutányosabb megoldást, a legelőnyösebb pályázati
lehetőséget.
És mi van a kisebbekkel? Telik-e majd különböző jól szervezett
táborokra, összejönnek-e néha egy-egy jó baráttal? Szerveznek-e a szülők
közös nyaralást? Hiszen szükség van a
családi, meghitt együttlétre is. A közös élményekre, a kiadós beszélgetésekre,
a közös játékokra. Aztán, ha vannak
nagyszülők , meg lehet látogatni őket, főként, ha vidéken élnek. Bizonyára sok
élményhez hozzájuthatnak általuk is.
Valószínű, hogy nem
minden magyar család számára adott a lehetőség. Bizonyára lesznek unatkozó,
kallódó gyermekek. Brancsokba verődők és nem éppen értelmes tevékenységgel
töltik majd az időt. És ez nagyon szomorú,
mert azt hiszem, ők lesznek többségben.
NEMES NAGY ÁGNES
NYÁRI RAJZ
Hogy mit láttam? Elmondhatom.
De legjobb, ha lerajzolom.
Megláthatod te is velem,
csak nézd, csak nézd a jobb kezem.
Ez itt a ház, ez itt a tó,
ez itt az út, felénk futó,
ez itt akác, ez itt levél,
ez itt a nap, ez itt a dél.
Ez borjú itt, lógó fülű,
hasát veri a nyári fű,
ez itt virág, ezer, ezer,
ez a sötét gyalogszeder,
ez itt a szél, a repülés,
az álmodás, az ébredés,
ez itt gyümölcs, ez itt madár,
ez itt az ég, ez itt a nyár.
Majd télen ezt előveszem,
ha hull a hó, nézegetem.
Nézegetem, ha hull a hó,
ez volt a ház, ez volt a tó.
Festéktüsszentő H. Benő
A Tálentumról gondolkodva...
Vajon ismeri-e a mai már érettebb ifjúság a Talentumok
példázatát?
Máté
evangéliuma 25. fejezetéből, 14-30-ig.
“Mert éppen úgy van ez, mint az az ember, a ki
útra akarván kelni, előhívatta az ő szolgáit, és a mije volt, átadta nékik. És
ada az egyiknek öt tálentomot, a másiknak kettőt, a harmadiknak pedig egyet,
kinek-kinek az ő erejéhez képest; és azonnal útra kelt. Elmenvén pedig aki az
öt tálentomot kapta, kereskedett azokkal, és szerzett más öt tálentomot.
Azonképen a kié a kettő volt, az is más kettőt nyert. A ki pedig az egyet
kapta, elmenvén, elásta azt a földbe, és elrejtette az ő urának pénzét. Sok idő
múlva pedig megjött ama szolgáknak ura, és számot vetett velük. És előjövén a
ki az öt tálentomot kapta, hozott más öt tálentomot, mondván: Uram, öt
tálentomot adtál nékem; ímé más öt tálentomot nyertem azokon. Az ő ura pedig
monda néki: Jól vagyon jó és hű szolgám, kevesen voltál hű, sokra bízlak
ezután; menj be a te uradnak örömébe. Előjövén pedig az is, a ki a két
tálentomot kapta, mondta: Uram, két tálentomot adtál volt nékem; ímé más két
tálentomot nyertem azokon. Monda néki az ő ura: Jól vagyon jó és hű szolgám,
kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután; menj be a te uradnak örömébe. Előjövén
pedig az is, a ki az egy tálentomot kapta, monda: Uram, tudtam, hogy te
kegyetlen ember vagy, a ki ott is aratsz, a hol nem vetettél, és ott is
takarsz, a hol nem vetettél; Azért félvén, elmentem és elástam a te
tálentomodat a földbe; ímé megvan ami a tied. Az ő ura pedig felelvén, monda
néki: Gonosz és rest szolga, tudtad, hogy ott is aratok, a hol nem vetettem, és
ott is takarok, a hol nem vetettem; El kellett volna tehát helyezned az én
pénzemet a pénzváltóknál; és én, megjövén, nyereséggel kaptam volna meg a
magamét. Vegyétek el azért tőle a tálentomot, és adjátok annak, a kinek tíz
tálentoma van. Mert mindenkinek, a kinek van, adatik, és megszaporíttatik; a
kinek pedig nincsen, attól az is elvétetik, a mije van. És a haszontalan
szolgát vessétek a külső sötétségre; ott lesz sírás és fogaknak vacogása.”
Jézus, aki a mennybe ment, és a tanítványait
bízta meg azzal, hogy az általa megkezdett munkát folytassák itt a Földön.
Mindent megadott ahhoz, hogy a munkát folytatni tudják, és “kinek kinek az ő
ereje szerint” adott tálentumokat. A tálentumok az ember úgymond “természetes”
képességeit, illetve a Szentlélek ajándékait jelentik, amelyekben folytonosan
növekednie kell a keresztény embernek. Amink ma van, azt kell kamatoztatni, és
a képességeink, az alkalmasságunk növekedni fog.
Mit is mond a talentumról Czeizel Endre?
Czeizel Endre a
talentumok idejéről
„ Normális az emberek 95 százaléka, mert átlagos vagy ahhoz
közeli képességű, és csak 2,5 százaléka kivételes képességű az általános
értelmességben („okosságban") vagy speciálisan szellemi szférákban. Ám a
tíz kivételesen tehetséges gyerekből ma Magyarországon csak egy lesz kivételes
tálentum, kilencet elveszítünk. E kilenc kivételes tálentum „megmentése"
kulcskérdés Czeizel Endre orvosgenetikus szerint, aki azért vizsgálja a
tálentumokat, mert meggyőződése: egy nemzet jövője attól függ, hogy a
géniuszpalántái kivirágoznak-e. „
Folytatás:
Érdemes rákattintani és elolvasni a cikket!
Ajánlom
a Jókai Anna írónővel készített riport olvasását.
„Cél, küldetéstudat nélkül az
ember nem tud nagyot alkotni... „ - mondja az írónő -
„ Nem sokat kell olvasni, hanem keveset, de olyat, ami
beleszól az életünkbe, és amelyik segíti azt az irányt, ami felé az
emberiségnek haladni kellene. Aki tehetséget kap, azt gondoznia kell, az egy
talentum, amelyet fiaztatva kell átadnia, másrészt a többi embernek a hasznára kell
fordítani. Ha van ilyen irodalom, akkor azt igenis elolvassák „.
Az alábbi linkre kattintva az egész beszélgetés elolvasható.
Kicsit elkalandoztam a nyári vakációtól. Talán nem
véletlenül jutottam a talentum kérdéséhez.
Hiszen a gyermekkorban kezdődik minden!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése