Koyaanisqatsi - Kizökkent világ
amerikai filmesszé, 87 perc, 1983
rendező: Godfrey Reggio
forgatókönyvíró: Ron Fricke, Michael Hoenig, Godfrey Reggio,
Alton Walpole
operatőr: Ron Fricke
zene: Philip Glass
vágó: Ron Fricke, Alton Walpole
Különleges dokumentumfilm.
Már harminc éve készült és még mindig aktuális.
Nem is tudom miért
nem néztem meg ezt a filmet eddig. Tegnap az MGM TV adó jóvoltából akadtam rá.
Hát ott ragadtam. Lenyűgöző filmköltemény, vagy inkább filmszimfónia. Kép és
zene teljes egészében összeforr. Egyetlen szót hallunk - énekelve - Koyaanisqatsi- ami az indián hopi nyelven „ egyensúlyából
kibillent világ” - ot jelent.
Egy zenére komponált vízióáradatot láthatunk:
Vonuló, hömpölygő felhők, monumentális , furcsa kőhegyek, sivatag homokbarázdái, óceánok,
erdők érintetlen szépsége tárul elénk a film elején. Majd szinte kontrasztként
szembesülünk a technika csodáival ( pl. autók, repülők, autópályák, hatalmas felhőkarcolók,
automata gépek sora).
Szembe nézünk a csillogó, villogó nagyvárosok nyüzsgő
mindennapjaival.
Szinte hátborzongató az embertömegek rohanása, hömpölygése,
tülekedése. Az ember kiszolgáltatottságára, a pusztulás veszélyére
figyelmeztetnek egyes képsorok. A nagyüzemek gépsorai mellett ülő emberek
monoton munkája, a játéktermekben lévők gépemberkénti, gondolkodás nélküli kézmozgása,és
még sorolhatnám a kor emberéről felvillanó különböző közeli portrékat is,
mindegyik szól valamiről...
Nem teszem. Nem tudom, hol lehet megnézni még ezt a filmet,
de aki teheti szánjon rá időt!
A film gondolkodásra késztet. Láthatjuk a világ hétköznapi
csodáit, de a filmet nézve megérthetjük, hogy milyen veszélyek fenyegetik világunkat, a földet.
És most 2013-ban ezt az elidegenedést még jobban érezhetjük.
„A Koyaanisqatsi - Kizökkent világ (eredeti címe:
Koyaanisqatsi) Godfrey Reggio kultikussá lett Qatsi-trilógiájának első, és
egyben legismertebb darabja, amelynek zenéjét Philip Glass, képeit a Baraka
rendezőjeként is ismert Ron Fricke alkotta. A narrációt nélkülöző vizuális
költemény szótlanságát így magyarázta Reggio: "nem a nyelv szeretetének
hiánya az oka, hogy ezekben a filmekben nincsenek szavak. Ez azért van, mert
álláspontom szerint a nyelv lealacsonyodott állapotban van. Már nem képes
leírni a világot, amelyben élünk."
( Wikipédia )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése