2013-ban lett volna 90 éves! 37 éve halott. De a felejthetetlen, csodálatos hangja ma is él!
"Nem vagyok egy angyal és nem is szeretnék úgy tenni.
Ez nem az egyik szerepem. Viszont ördög sem vagyok. Én egy nő és egy komoly
művész vagyok, és szeretném, ha így ítélnének meg".
(Maria Callas)
Maria Callas ( született: New York 1923. december 2. - elhunyt
Párizsban 1977.szeptember 16-án. ( 53 évesen ).
Az Amerikában született görög származású opera-énekesnő
(szoprán), aki elsősorban lenyűgöző bel canto technikájának, valamint hatásos
drámai képességeinek köszönhette hírnevét; rajongói La Divinaként vagy
primadonna assolutaként emlegették.
María Ána Szofía Kekilía Kalojeropúlu New Yorkban született,
görög bevándorló apja a könnyebbség kedvéért a Callas nevet adta lányának.
Miután szülei elváltak, az anyja és két lánya 1937-ben hazautazott Athénba.
Maria itt énektanulmányokat folytatott, majd 1940-ben lépett az athéni operaház
színpadára. A második világháború idején is foglalkoztatták, emiatt gyakran
hozták kapcsolatba a német megszállókkal. 1945-ben meghallgatáson vett részt a
New York-i Metropolitan operaházban, mivel azonban nem tetszett neki a
felajánlott szerep (Leonóra a Fidelióból) inkább visszamondta a felkérést.
1947-ben Olaszországba utazott, ahol Amilcare Ponchielli La Gioconda című
operájának főszereplőjeként lépett a híres veronai aréna színpadára. Ez az
előadás hozta meg számára a várva várt sikert. Az új csillag színészileg is
képezte magát a neorealista rendező Luchino Viscontinál, aki a legnagyobb
tragikának nevezte. Magánéletének örvendetes fordulataként megismerkedett a
nála 30 évvel idősebb Giovanni Battista Meneghinivel, aki férje és impresszáriója
lett. Sorra hódította meg a világ leghíresebb operaházait. Három oktávnyi
hangja a felső E-től az alsó F-ig terjedt, így a koloratúrszoprántól a drámai
szopránig mindenre alkalmas volt.
Legszívesebben olyan érzelmekben gazdag asszonyok bőrébe bújt, akik meghalnak vagy ölnek szerelmükért, vígoperát csak kettőt vállalt (A sevillai borbély és A török Itáliában című Rossini-műveket). Határozott temperamentuma és sorozatos botrányai miatt gyakran szerepelt bulvárlapok címoldalán. Ugyancsak ezek a botrányok vezettek oda, hogy a milánói és bécsi operaházak szakítottak vele. Egészsége az 1950-es években megrendült, sokak szerint a túlzásba vitt fogyókúrák miatt. 1959-ben elvált férjétől és viszonyt kezdett Arisztotélisz Onászisz görög hajómágnással, aki végül Jackie Kennedy miatt hagyta el. 1965-ben a londoni Covent Gardenben Toscaként lépett utoljára színpadra. Ezután többnyire csak hangversenyeken énekelt.
Legszívesebben olyan érzelmekben gazdag asszonyok bőrébe bújt, akik meghalnak vagy ölnek szerelmükért, vígoperát csak kettőt vállalt (A sevillai borbély és A török Itáliában című Rossini-műveket). Határozott temperamentuma és sorozatos botrányai miatt gyakran szerepelt bulvárlapok címoldalán. Ugyancsak ezek a botrányok vezettek oda, hogy a milánói és bécsi operaházak szakítottak vele. Egészsége az 1950-es években megrendült, sokak szerint a túlzásba vitt fogyókúrák miatt. 1959-ben elvált férjétől és viszonyt kezdett Arisztotélisz Onászisz görög hajómágnással, aki végül Jackie Kennedy miatt hagyta el. 1965-ben a londoni Covent Gardenben Toscaként lépett utoljára színpadra. Ezután többnyire csak hangversenyeken énekelt.
Több mint negyven operaszerepet énekelt, és húsz teljes
operafelvételt hagyott maga után. Alakításaiban Bellini, Donizetti, Rossini,
Cherubini rég elfelejtett operái születtek újjá. Legjelentősebb szerepei Lucia
a Lammermoori Luciából, Floria Tosca a Toscából, Violetta a Traviátából,
Bellini Normája, valamint Cherubini Médeiája.
Callas utolsó éveit Párizsban töltötte egy bérházban. Bruna
nevű szobalánya és egy sofőr, aki egyben inasa is volt, gondoskodtak róla.
Egyedül maradt, hiszen barátai és csodálói közül sokan meghaltak. Családja
szétszóródott: apja meghalt, anyja és nővére tovább áskálódott ellene, és a
bulvársajtót tömték sértő nyilatkozatokkal. Callas 1977. szeptember 16-án,
délután fél kettőkor halt meg. Halálának okát máig vitatják: egyes
feltételezések szerint (melyet az orvosi papír is tanúsít) szívinfarktusban
halt meg legyengült egészségi állapota miatt. Más feltételezések szerint
öngyilkosságot követett el.
Szeptember 20-án helyezték örök nyugalomra a párizsi
Père-Lachaise temetőben. Hamvait ellopták. Miután sikerült visszaszerezni,
Callas korábbi kérésének megfelelően a hamvakat az Égei-tengerbe szórták.
Kiváló tanárainak köszönhetően Callas elsajátította a
legnehezebb énektechnikákat is, ezért különösebb akadályok nélkül képes volt a
legnehezebb és legigényesebb szerepeket is elénekelnie.
Karrierje során több filmes felkérést is kapott, de a
forgatás ötlete igazából akkor kezdte foglalkoztatni, amikor Onászisz jachtján
találkozott Carl Foreman producerrel, aki felajánlotta neki a Navarrone ágyúi
című film egyik főszerepét. Franco Zeffirelli két operafilmet szándékozott
Callasszal leforgatni, a Toscát és a Traviátát, de az énekesnő nem tudta
rászánni magát a szereplésre, ezért mindkét projekt zátonyra futott
Egyetlen filmes projektje azonban mégis megvalósult, a
Médeia, Pier Paolo Pasolini rendezésében. Noha az énekesnő nem rajongott az
olasz rendező filmjeiért, mégis ráállt a filmezésre, mivel a rendező „meg tudta
nevettetni” és „tisztelte” is őt. A filmet 1969-ben forgatták Olaszországban és
Kis-Ázsiában. Az énekesnő teljes odaadással dolgozott a néha zord éghajlati
viszonyok mellett is.
A filmet Olaszországban már 1969. december 27-én bemutatták,
de a tulajdonképpeni díszbemutató 1970. január 28-án volt Párizsban. A fényes
és káprázatos eseményen a társasági élet színe-java képviselte magát:
milliárdosok, Nobel-díjasok, akadémikusok, sztárok a zene és a film világából,
nagykövetek. Callas gyönyörű, éjkék színű estélyi ruhában érkezett, pontosan
21.20-kor. Néhány perccel később bevonult Madame Pompidou négy miniszter
társaságában. A filmet a premierközönség udvariasan fogadta, később a
nagyközönség körében azonban nem lett siker: kis ideig szerepelt a művészmozik
műsorán, sőt egyes országokban csak a tévé mutatta be. Évtizedekkel később
kezdték felfedezni az értékeit. Az új évezredben a rendező egyik legjelentősebb
alkotásaként tartják számon, amely 2004-ben, Franciaországban minden
szempontból igényes dupla DVD-n került forgalomba.
Egy film, ami Callas emlékét örökíti meg. A film az
énekesnő utolsó napjainak elképzelt felidézése. Szomorú történet egy
asszonyról, aki az idő múlásával, az öregedéssel nemcsak mint művész, hanem
mint nő is elveszítette az önbecsülését. A menedzserének köszönhetően még egy
rövid időre megkapja az esélyt, hogy újra átélje a régi dicsőségének a
pillanatait. Ám rá kell jönnie, hogy mindez már a múlté, most ugyanolyan
egyszerű ember, mint bárki más, egyedül kell szembenéznie az életével és a
halállal.
Mindörökké Callas
(Callas Forever)
színes, magyarul beszélő, olasz-francia-spanyol-angol-román
életrajzi dráma, 108 perc, 2002 (12)
Dolby Surround
rendező: Franco Zeffirelli
szereplőK:
Fanny Ardant (Maria Callas)
Jeremy Irons (Larry Clark)
Joan Plowright (Sarah Keller)
Gabriel Garko (Marco)
Jay Rodan (Michael)
Gabriel Spahiu (Riporter)
Olivier Galfione (Thierry)
És egy dokumentumfilm:
Maria Callas, az örök díva
(Callas assoluta)
színes, magyarul beszélő, francia-görög dokumentumfilm, 98
perc, 2007
rendező: Philippe Kohly
forgatókönyvíró: Philippe Kohly
operatőr: Philippe Kohly, Stephan Massis, Stella Libert
vágó: Annette Dutertre
szereplő(k):
Maria Callas (archív felvétel)
Philippe Faure (narrátor hangja)
Jean Cocteau (archív felvétel)
Grace Kelly (archív felvétel)
Michel Legrand (archív felvétel)
Pier Paolo Pasolini (archív felvétel)
Luchino Visconti (archív felvétel)
Franco Zeffirelli (archív felvétel)
Kattints rá!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése