2020. február 27., csütörtök

Csukás István író emlékére...- néhány verse...

N y u g o d j é k 

               b é k é b e n!



Csukás Istán

1936 - 2020




Istenke, vedd térdedre édesanyámat

Istenke, vedd térdedre édesanyámat,
ringasd szelíden, mert nagyon elfáradt,
ki adtál életet, adj neki most álmot,
és mivel ígértél, szavadat kell állnod,
mert ő mindig hitt és sose kételkedett,
szájára suttogva vette a nevedet.
Én nem tudom felfogni, hogy többé nincsen,
s szemem gyöngye hogy a semmibe tekintsen,
hová a fény is csak úgy jár, hogy megtörve:
helyettem nézzél be a mély sírgödörbe,
próbálkozz, lehelj oxigént, tüdőd a lomb!
Nem is válaszolsz, kukac-szikével boncolod,
amit összeraktál egyszer végtelen türelemmel,
csak csont, csak por, ami volt valamikor ember,
mivel nem csak Minden vagy: vagy a Hiány,
magadat operálod e föld alatti ambulancián.
Mi mit nyel el a végén, fásultan szitálod
a semmiből a semmibe a létező világot,
anyát és gyereket, az élőt s a holtat,
s mert Te teremtetted, nem is káromolhat,
csak sírhat vagy könyöröghet, hogy adj neki békét,
nem tudjuk, hogyan kezdődött, de tudjuk a végét;
én sem káromollak, hallgasd meg imámat:
Istenke, vedd térdedre édesanyámat!




Óda egy bodzabokorhoz
   
A visszahozhatatlan múlt lobog   
mögöttem, árnyékom elém veti.   
Mitől voltam boldog, boldogtalan,   
nem mondhatja meg énnekem senki.
    
Medáliás bodzabokor hátrál   
a fehérre meszelt vályogfalig;   
talán ez volt, talán nem is ismer,   
talán csak én vagyok idegen itt,
    
ahol születtem s a másik, az igazi    
bodzabokor hűs sátorrá kinyílt   
fölém, ha kértem, s forgatta a hold   
fényében foszforeszkáló virágait.
     
Nem én vagyok idegen, ő hagyott el,   
az elérhetetlenné ritkult gyerekkor!   
Nem tudok sátrad alá bújni már   
a régi kedvvel, vén bodzabokor.
    
Nem tudok hátrálni, csak magamig,   
túlmagasra nőttem és hasztalan   
mondanám neked, amit úgyis tudsz,   
s jobban: ragaszkodj ahhoz, ami van.




SZERELMES VERS

Ülj ide mellém s nézzük együtt
az utat, mely hozzád vezetett.
Ne törődj most a kitérőkkel,
én is úgy jöttem, ahogy lehetett.
Hol van már, aki kérdezett és
hol van már az a felelet –
leolvasztotta a nap
a hátamra fagyott teleket.
Zötyögtette a szívem, de most szeretem
az utat, mely hozzád vezetett.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése